Author Topic: Veiligheid, handige links en tips&truc  (Read 4985 times)

Offline HauntingShade

• Moderator
  • Sr. Member
Veiligheid, handige links en tips&truc
« on: November 25, 2013, 03:19:49 PM »
Links:
wallet backup en security

==============================
"Cold" en "Hot" wallet uitleg:
Een cold wallet is - uitgaande van de directe betekenis - een wallet waar je 'niet aan komt'. Een cold wallet is een wallet die je op een extern medium (zijnde een USB stick, een SD kaartje, een externe harde schijf, zelfs een CD of een diskette komen in aanmerking) opslaat. Omdat deze externe geheugendrager wel eens kan vallen of kapotgaan, neem je best een back-up van je cold wallet.

En dat is het in feite, een cold wallet is aangemaakt op een computer die nog nooit met het internet is verbonden. De Litecoin client hoeft namelijk niet verbonden te zijn met internet om adressen aan te maken. Je moet de aangemaakte wallet.dat file opslaan op een USB stick die nooit in een computer met internet verbinding komt. Voordelen zijn dat niemand er aan kan, omdat niemand behalve jij fysiek aan de geheugendrager kan. De cold wallet is namelijk niet verbonden met internet.

Nu, wat is een hot wallet dan? Een hot wallet is een wallet waar coins in zitten die je denkt nodig te hebben. Je wilt me bijvoorbeeld bedanken voor mijn uitleg en omdat je niet elke keer je cold wallet van onder het stof wilt halen, hou je dus een hot wallet bij. Bij voorkeur laat je slechts een klein bedrag in je hot wallet, omdat de kans altijd bestaat dat deze wordt gestolen of dat er iets mis gaat (je computer valt en je harde schijf is kapot en je had geen backup).

In het algemeen kunnen we dus een beetje zeggen: een cold wallet kan je vergelijken met je spaarboekje op de bank die je niet meteen denkt nodig te hebben en dat geld laat je dus ergens veilig staan; en een hot wallet is je portemonee waar je je boodschappen mee gaat doen.

Hopelijk heb ik hier enkele mensen mee geholpen om geen coins te verliezen. Vind je dat ik moet worden bedankt met een klein aantal Litecoins omdat je weet dat je mogelijk dankzij deze informatie heel wat miserie vermijdt? Alvast hartelijk dank dan, trakteer me op een lekker biertje op dit adres: LX3vBbHByqd6KejqzdFDKwXXD4K6vqwcwf

Stay safe!

====================================

BTC-e 2-way authentication instellen:
Log in op BTC-e en volg de stappen om je beveiliging te verbeteren:
Profile > Security > Create a key

Vervolgens moet je deze app downloaden en de QR code scannen.
Android --> https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.apps.authenticator2&hl=nl
iOS -------> https://itunes.apple.com/nl/app/google-authenticator/id388497605

Daarna moet je elke keer inloggen met je wachtwoord en de code die de Google Authenticator app genereert.

=====================================

Wie kan me helpen met teksten te schrijven en links te geven? Ik voeg ze dan hier toe. ;)
« Last Edit: November 28, 2013, 12:51:34 AM by HauntingShade »

Offline ThomasFX

• Litecoin Association Member
  • Sr. Member
  • Litecoin Enthusiast
    • Litecoin
Re: Veiligheid, handige links en tips&truc
« Reply #1 on: November 25, 2013, 03:28:40 PM »
Je kan alvast mijn guide toevoegen over wallet backup en security.

Goed initiatief om een topic te maken over veiligheid, niet onbelangrijk bij crypto-currencies.

Offline BigFart

• Jr. Member
  • **
« Reply #2 on: November 25, 2013, 04:17:46 PM »
Thanks Thomas, wat jij omschrijft is toch geen cold wallet?
Want nu heb je alle gegevens nog wel op je computer staan, als ik het dus op een USB-stick zet en vervolgens van me computer af gooi...kan je het toch nog steeds geen cold wallet noemen?

Kan iemand bijvoorbeeld uitleggen hoe je dus een cold wallet maakt..zodat als iemand je computer hackt ze geen coins gaan vinden.

Offline ThomasFX

• Sr. Member
  • Litecoin Enthusiast
    • Litecoin
« Reply #3 on: November 25, 2013, 04:43:26 PM »
Een cold wallet is - uitgaande van de directe betekenis - een wallet waar je 'niet aan komt'. Een cold wallet is een wallet die je op een extern medium (zijnde een USB stick, een SD kaartje, een externe harde schijf, zelfs een CD of een diskette komen in aanmerking) opslaat. Omdat deze externe geheugendrager wel eens kan vallen of kapotgaan, neem je best een back-up van je cold wallet.

En dat is het in feite, een cold wallet is het kopieren van je wallet naar een externe locatie. Voordelen zijn dat niemand er aan kan, omdat niemand behalve jij fysiek aan de geheugendrager kan. De cold wallet is namelijk niet verbonden met internet.

Nu, wat is een hot wallet dan? Een hot wallet is een wallet waar coins in zitten die je denkt nodig te hebben. Je wilt me bijvoorbeeld bedanken voor mijn uitleg en omdat je niet elke keer je cold wallet van onder het stof wilt halen, hou je dus een hot wallet bij. Bij voorkeur laat je slechts een klein bedrag in je hot wallet, omdat de kans altijd bestaat dat deze wordt gestolen of dat er iets mis gaat (je computer valt en je harde schijf is kapot en je had geen backup).

In het algemeen kunnen we dus een beetje zeggen: een cold wallet kan je vergelijken met je spaarboekje op de bank die je niet meteen denkt nodig te hebben en dat geld laat je dus ergens veilig staan; en een hot wallet is je portemonee waar je je boodschappen mee gaat doen.

Hopelijk heb ik hier enkele mensen mee geholpen om geen coins te verliezen. Vind je dat ik moet worden bedankt met een klein aantal Litecoins omdat je weet dat je mogelijk dankzij deze informatie heel wat miserie vermijdt? Alvast hartelijk dank dan, trakteer me op een lekker biertje op dit adres: LX3vBbHByqd6KejqzdFDKwXXD4K6vqwcwf

Stay safe!

Offline BigFart

• Jr. Member
  • **
« Reply #4 on: November 25, 2013, 05:55:35 PM »
Mooi stukje Thomas, ik zou zeggen vertel meer en je zal vast beloont worden (deel jou kennis).
Helaas heb ik nog niks...wellicht dat ik jou in de toekomst bedank in de vorm van een coin....voor nu "erg bedankt".

Offline HauntingShade

• Moderator
  • Sr. Member
« Reply #5 on: November 26, 2013, 09:07:38 AM »
Update! ;)

Offline BigFart

• Jr. Member
  • **
« Reply #6 on: November 26, 2013, 11:15:43 AM »
Mooie beveiliging HS...is er ook een app voor iOS?

Offline HauntingShade

• Moderator
  • Sr. Member
« Reply #7 on: November 26, 2013, 08:54:10 PM »
Mooie beveiliging HS...is er ook een app voor iOS?
Is toegevoegd!

Offline thehidden

• Newbie
  • *
« Reply #8 on: November 27, 2013, 01:09:09 PM »
Waar vind je .wallet  bestand dan?  in je mapje Litecoins?

even een vraag.
Ik wil ook een hot en cold wallet maken. Kan dat op deze manier:

Ik heb een USB stick. ik koppier daar mijn huidige wallet. heen.  en dan? moet ik wallet verwijderen zodat er een nieuwe komt? of wat?
Welke bestand precies moet ik koppieren en verwijderen etc..

Ik heb alleen een BTC-E account meer niet..

Beetje uitleg hoe je dat precies doet zou mooi zijn. Snap niet hoe dat in zijn werking gaat.
Alvast vriendelijk bedankt.
« Last Edit: November 27, 2013, 01:14:10 PM by thehidden »

Offline ThomasFX

• Sr. Member
  • Litecoin Enthusiast
    • Litecoin
« Reply #9 on: November 27, 2013, 01:18:38 PM »
Waar vind je .wallet  bestand dan?  in je mapje Litecoins?

even een vraag.
Ik wil ook een hot en cold wallet maken. Kan dat op deze manier:

Ik heb een USB stick. ik koppier daar mijn huidige wallet. heen.  en dan? moet ik wallet verwijderen zodat er een nieuwe komt? of wat?

Beetje uitleg hoe je dat precies doet zou mooi zijn. Snap niet hoe dat in zijn werking gaat.
Alvast vriendelijk bedankt.

Dit alles staat bovenaan deze thread:

Links:
wallet backup en security

Offline Heisenberg

• Newbie
  • *
« Reply #10 on: November 27, 2013, 09:32:54 PM »
Dooie link Thomas

Offline Heisenberg

• Newbie
  • *
« Reply #11 on: November 27, 2013, 10:11:22 PM »
Overigens zou ik bijna zeggen dat met BTC-e je beveiliging beter is dan de standaard Lite coin Wallet. Ik bedoel ik heb een wachtwoord gekoppeld aan mijn BTC-e useraccount, hij is gekoppeld met mij gmail die ook een ander wachtwoord heeft en heb nu nog de QR code app (2-way) erop te zitten. Dat zou toch behoorlijk stevig moeten zijn?

Offline ThomasFX

• Sr. Member
  • Litecoin Enthusiast
    • Litecoin
« Reply #12 on: November 27, 2013, 11:37:34 PM »
Overigens zou ik bijna zeggen dat met BTC-e je beveiliging beter is dan de standaard Lite coin Wallet. Ik bedoel ik heb een wachtwoord gekoppeld aan mijn BTC-e useraccount, hij is gekoppeld met mij gmail die ook een ander wachtwoord heeft en heb nu nog de QR code app (2-way) erop te zitten. Dat zou toch behoorlijk stevig moeten zijn?
Al heb je nooit de garantie dat BTC-E er plots mee stopt en er dus met je coins vandoor is.
De beste beveiliging heb je dus zelf in handen.

Offline HauntingShade

• Moderator
  • Sr. Member
« Reply #13 on: November 28, 2013, 12:54:15 AM »
Dat zou toch behoorlijk stevig moeten zijn?
Persoonlijk vind ik van niet. Ik had er een heel sterk wachtwoord opstaan, maar ben toch gehackt. De eerste beveiliging (wachtwoord) is dus al nutteloos.
E-mail verificatie bij het opnemen van funds is natuurlijk wel een goede beveiliging, er zullen weinig hackers zijn die ook nog toegang hebben tot je emailadres.
De 2-way auth bestaat 'maar' uit 6 cijfers. Zoiets is gewoon te brute forcen.

Daarnaast is BTC-e gewoon geen veilige plek om je coins te bewaren. Ze zijn nogal schimmig en kunnen zo met de noorderzon vertrekken.

Een cold wallet is 100 x beter, trust me ;)

Offline HauntingShade

• Moderator
  • Sr. Member
« Reply #14 on: November 28, 2013, 01:08:45 AM »
Thomas,
Ik heb dit stuk toch echt moeten aanpassen:

En dat is het in feite, een cold wallet is het kopieren van je wallet naar een externe locatie.

Een cold wallet mag niet gekopieerd worden, die MOET 'nieuw' zijn. Dat heb ik nu proberen te verduidelijken.

Vraag aan Thomas. Zou jij een 'stappenplan' willen schrijven hoe je precies een cold wallet maakt? Hier staat al een exacte Engelse handleiding. Als je die simpelweg vertaalt is het goed genoeg: https://forum.litecoin.net/index.php?topic=6546.0