Author Topic: litecoins kopen en bewaren  (Read 1258 times)

Offline sefa61

• Jr. Member
  • **
litecoins kopen en bewaren
« on: August 04, 2015, 08:30:42 PM »
Beste leden,

Ik word een beetje gek van hoeveel soorten manieren er zijn om litecoins te kopen en bewaren.

Mijn vraag is: wat is de beste/veiligste proces om  litecoins te kopen, en alsvolgt te bewaren.

Ik zit een beetje dwars met adressen?  Kan een adress maar 1 keer gebruikt worden?

Bijvoorbeeld dit had ik in mijn gedachten:

1. Ubuntu boot maken in USB flash
2. Alsvolgt litecoin wallet downloaden van de officiele website in ubuntu.
3. Via firefox van ubuntu private browser openen, naar liteadress.org gaan om een adress aan te maken met bip 38 encrypt.
4. Het paperwallet printen( mijn voorkeur gaat maar paperwallet)
5. Daarna disconnecten van internet wallet openen en wachtwoord aanmaken.

Dit is wat ik voor zo ver weet over een goed beveiligde aanmaak van wallet.

Ik kan de puntjes net niet op de i zetten, ik begrijp de logica net niet.

*Hoe moet ik nou litecoins kopen, en hoe verzend ik dit naar mijn offline wallet?  Gaat dit automatisch? Moet ik niet steeds mijn wallet online updaten? Want ik wil mijn coins veilig bewaren in usb flash stickje.
* moet ik het adress van liteorg paperwallet die ik aangemaakt hebt gebruiken, of wat zijn de adressen in litecoin wallet zelf.
*Moet ik telkens het zelfde adres gebruiken.
* worden mijn coins in usb stickje bewaard, of komt het geregistreerd in mijn paperwallet.

Alvast bedankt

Offline HauntingShade

• Moderator
  • Sr. Member
Re: litecoins kopen en bewaren
« Reply #1 on: August 06, 2015, 02:26:34 PM »
Hoi,

Je zegt dat je de Litecoin client en een paper wallet gebruikt. De Litecoin client maakt zelf 100 public (en private) keys aan in de wallet.dat. Een paper wallet bestaat uit maar 1 private en 1 public key (je kunt er uiteraard meerdere maken en uitprinten). Als je de wallet.dat ergens veilig opslaat, kun je naar alle 100 adressen die in die wallet.dat staan, Litecoins versturen. Bij de paper wallet kun je slechts naar dat ene adres Litecoins sturen. Je kunt zo vaak en zoveel Litecoins naar 1 adres sturen als je wilt. Als je de Litecoins weer wilt versturen, heb je de private key nodig. De public key en het adres zijn exact hetzelfde. De private key is priv├ę, zie het als een soort pincode om bij je tegoeden te kunnen komen.

Je zult dit concept met private en public keys een beetje moeten begrijpen, dan worden je vragen vanzelf beantwoord.

Lees ook dit stuk op Coindesk door. Litecoin en Bitcoin zijn in dit opzicht hetzelfde: http://www.coindesk.com/information/how-to-store-your-bitcoins/

Je kunt rechtstreeks Litecoins kopen op bijvoorbeeld www.litebit.eu

De veiligste manier is om een pc te gebruiken die je opstart vanaf bijvoorbeeld Ubuntu. Deze pc moet NIET aan het internet verbonden zijn. Je start de Litecoin client op (deze download je via een andere pc), zet een wachtwoord op je portemonnee en kopieert de wallet.dat naar meerdere USB sticks. Zorg altijd dat je meer dan 1 kopie hebt van de wallet.dat anders kun je je Litecoins verliezen als je deze ene kopie verliest.
« Last Edit: August 06, 2015, 02:32:36 PM by HauntingShade »

Offline sefa61

• Jr. Member
  • **
« Reply #2 on: August 06, 2015, 05:44:22 PM »
hey bedankt voor je reactie...

Maar hoe zit het nou precies met de paper wallet.
Want als je eenmaal een paper wallet aangemaakt hebt, dan heb je toch ook alles?? Je kan nu verkopen of kopen met een paper wallet.
Dan is een litecoin core wallet niet meer nodig toch?

Bijvoorbeeld: dit is mijn stappenplan om een paper wallet aan te maken.

1. Ik start ubuntu via usb(offline geen internet)
2. Daarna open ik het .zip(javasript) wat ik van liteadress.org gedownload heeft.
3. Ik maak hier 3 adressen aan.
4. Ik klik op paperwallet, en print dit dan alsvolgt uit.

Nu heb ik 3 adressen op papier wat geen internet connectie heeft gehad, lekker veilig dus.

Mijn vraag blijft nu hier hangen, ik begrijp de werking(logica)niet.

Zoals ik al zei heb ik nu niks meer te zoeken met litecoin core wallet? Omdat ik mijn paper wallet hebt is dat genoeg. Met die public adress kan ik kopen, en private verkopen.

#Als ik nu litecoins wil kopen ga ik naar www.litebit.eu en voer mijn adres in het balk, zo simpel!

En dan het grote vraag!!

Omdat de paperwallet offline aangemaakt is en niemand en echt niemand weet over mijn bestaan van mijn adres.
Hoe de hell is het dan mogelijk dat er litecoins in dit offline aangemaakte adres ovegeboekt kan worden?

Ik wil behoorlijk wat litecoins kopen, en dit veilig overboeken naar mijn offline aangemaakte paperwallet en die voor lange termijn bewaren. En later weer dan verkopen.

Offline HauntingShade

• Moderator
  • Sr. Member
« Reply #3 on: August 06, 2015, 07:08:52 PM »
Klopt, je hebt dan geen Litecoin wallet client meer nodig. Je kunt adressen zelfs berekenen zonder Java programma als je het algoritme kent en een beetje goed bent in wiskunde.......

Maar inderdaad, je hebt je paper wallet en dan... Zodra je Litecoins aanschaft (er worden Litecoins overgeboekt van Litebit.eu naar jouw Litecoin adres), dan wordt deze transactie aangemeld in de Litecoin blockchain. De blockchain houdt bij waar al het geld staat, net zoals de bank bijhoudt wat je op je bankrekening hebt staan. Met de private key (je bankpas en pincode) kun je dan bij je tegoeden komen. In werkelijkheid moet je de private key importeren in de Litecoin wallet client (de 'core' versie, of je scant de BIP-QR code in met de Litecoin app) en dan worden je tegoeden geladen in de wallet die je gebruikt.

De reden dat je 'offline' Litecoin adres 'werkt' is omdat er vanuit wordt gegaan dat NIEMAND dezelfde private key heeft die jij hebt gegenereerd. Vanuit die private key kan maar 1 geldige public key (je adres) worden gemaakt. Omdat dit adres een geldig Litecoin adres is, kun je er geld naar overmaken. Je kunt je tegoeden van je 'offline' gegenereerde adressen dan ook terugvinden in de Litecoin blockchain op bijvoorbeeld https://blockr.io/

Om het nog leuker te maken... Je kunt zelf een geldig Litecoin adres maken waar je Litecoins naartoe kunt sturen, zonder dat je een geldige private key hebt. Deze coins gaan dus verloren. Een Litecoin adres begint met een L, bestaat uit een x-aantal letters en cijfers en de laatste 6 letters/cijfers zijn een soort controle op de eerste reeks. Er zitten nog een aantal andere 'voorwaarden' aan een Litecoin adres, ik weet ze niet allemaal uit mijn hoofd. Als je een geldig Litecoin adres maakt, dan kun je er dus gewoon Litecoins naartoe sturen. Er hoeft geen private key voor te bestaan.

Lees dit stuk maar eens van http://www.righto.com/2014/02/ascii-bernanke-wikileaks-photographs.html :
The second option is to use whatever ASCII address you want (starting with a 1 and ending with a six-character checksum). Since there is no known private key for this address, any bitcoins sent to this address are lost forever. Despite this, some addresses have received significant amounts: 1BitcoinEaterAddressDontSendf59kuE. has received over 1.6 bitcoins (over $1000). 1111111111111111111114oLvT2 (hex 0) has received almost 3 bitcoins.

A very strange activity is the large-scale deliberate "burning" of bitcoins by sending them to 1CounterpartyXXXXXXXXXXXXXXXUWLpVr, where nobody can ever use them. Amazingly, this address has received over 2,130 bitcoins (about $1.5 million dollars worth) that are now lost forever. The motivation is that Counterparty is issuing their own crypto-currency (XCP) in exchange for destroyed bitcoins. The idea is that "proof-of-burn" is a more fair way of distributing currency than mining.

Offline sefa61

• Jr. Member
  • **
« Reply #4 on: August 06, 2015, 10:48:59 PM »
Dat was super leerzaam, ik ben je zeer dankbaar!

Nou kan ik lekker aan de slag met het kopen van ltc via litebit.eu en dat zal ik dan overdrachten naar mijn offline paper wallet.

En euhh heb ik nog een belangrijk punt aan je, wat raad je mij aan:

-1 adres blijven gebruiken voor meerdere stortingen.

-of beter per adresje 1 storing maar.

-En welke website is de betrouwbaarste als het gaat om verkoop van je ltc in de toekomst? Zal ik dan gewoon weer litebit.eu gaan gebruiken voor verkoop.

-Hoe zit het trouwens met de belasting als je je hele voorraad ltc direct verkoopt heb je ineens meer dan duizenden op je rekening. Een belletje gaat dan zeker rinkelen bij de belastingdienst;)) Of aan iemand verkopen via de internet, via western union direct cash zonder iemand het door hebt, tsja je moet wel vertrouwen hebben in die persoon dan ahaha.

Offline HauntingShade

• Moderator
  • Sr. Member
« Reply #5 on: August 06, 2015, 11:53:04 PM »
Tja, 1 of meerdere adressen... Ik had er zelf tussen de 5 en 10. Dan staat ook niet alles op 1 adres, dan ben je minder interessant om bijgehouden te worden in de blockchain door geïnteresseerden.

Je kunt Litecoins verkopen op bijvoorbeeld btc-e.com voor Bitcoins. Je kunt Bitcoins op meer plekken verkopen dan Litecoins. Litebit.eu is zeer betrouwbaar, daar verkopen is ook geen probleem.

Een belletje gaat in Nederland pas rinkelen vanaf 10.000 euro transacties heb ik gehoord (of het waar is, is een tweede). Bij mij heeft er nog geen haan gekraaid overigens. Ik denk dat je tot een ton sowieso niks zal horen. Misschien een interessante vraag die je kunt stellen aan litebit.eu ?