Author Topic: Vraag litecoin opnieuw geïnstalleerd  (Read 1196 times)

Offline Driesje

• Newbie
  • *
Vraag litecoin opnieuw geïnstalleerd
« on: March 24, 2015, 11:50:51 AM »
Hallo allemaal,

Ik ben vrij nieuw met litecoins. Ik had een aantal in een wallet en heb daar een backup van gemaakt.

Ik heb de programma voor windows gebruikt van deze site:

https://litecoin.org/

Nu is de pc opnieuw geïnstalleerd en dacht deze wallet weer te downloaden. Ik naar mijn externe hardeschijf om het te uploaden en wachtwoord...nu komt die niet in de wallet?

Mijn vraag is, doe ik wat verkeerd of ben ik de litecoins kwijt?

Oh, en het wachtwoord heb ik ook....

Het is een litecoin (.dat) bestand...dat moet toch voldoende zijn om weer bij je gegevens te kunnen komen?
« Last Edit: March 24, 2015, 12:12:00 PM by Driesje »

Offline HauntingShade

• Moderator
  • Sr. Member
Re: Vraag litecoin opnieuw geïnstalleerd
« Reply #1 on: March 24, 2015, 11:06:50 PM »
Klopt, met het wallet.dat bestand en het bijbehorende wachtwoord van die file kun je gewoon weer bij je Litecoins.

Als je het Litecoin programma opnieuw installeert, dan wordt er ook automatisch een nieuwe (lege) wallet aangemaakt. Zorg dat het Litecoin programma uitstaat en ga opzoek naar deze nieuwe wallet.dat (afhankelijk van het OS en je eigen instellingen, vind je deze meestal in de installatie map of in de My Documents map). Verwijderen van deze 'nieuwe' wallet.dat is niet nodig, je kunt deze gewoon hernoemen naar wallet2.dat. Verplaats je 'oude' wallet (met de Litecoins) naar deze locatie en zorg dat deze wallet.dat heet. Als je nu het Litecoin programma opstart, zal deze de Litecoins herkennen. Let op: Litecoin Core zal een tijd nodig hebben om de volledige blockchain te downloaden, alsook om elk van jouw adressen te controleren op de transacties die hebben plaatsgevonden.

Als het echt niet lukt en je vertrouwt mij genoeg, dan kun je de wallet.dat naar mij opsturen (met het wachtwoord), dan importeer ik de litecoins en maak ik ze over naar een nieuw adres.

Succes! :)

Offline Driesje

• Newbie
  • *
« Reply #2 on: March 24, 2015, 11:14:21 PM »
Ik wil in 1e instantie je ontzettend bedanken voor je reactie! Ik had niet verwacht zo snel en uitgebreid antwoord te krijgen. Mijn complimenten!  ;)

Ik heb geprobeerd het programma uit te doen en via de back-up te openen en las ergens idd. dat ik een wallet.dat moet hebben. Echter, ik heb een litecoin.dat. Deze moet ik qua naam (bestand) wijzigen maar daar komt het dan...ik kan die niet wijzigen.

Ik zal eens proberen om het via jou trucje op te lossen. Ik hoop dat het gaat lukken. Ik ben vandaag al even bezig geweest en zal het morgen nog eens proberen. Je hoort van me!

Nog wel de vraag, is wallet.dat of litecoin.dat hetzelfde of niet?

Offline HauntingShade

• Moderator
  • Sr. Member
« Reply #3 on: March 24, 2015, 11:24:40 PM »
Geen probleem, het is de bedoeling dat we de community hier helpen natuurlijk  ;D!

Nee, litecoin.dat en wallet.dat zijn niet hetzelfde. Er is een litecoin.conf (de configuratie file voor een aantal instellingen zoals het netwerk) en de wallet.dat met de coins. Een litecoin.dat bestaat in principe niet binnen Litecoin Core (het programma). Misschien gebruik je een ander programma zoals Electrum, hier heb ik te weinig ervaring mee om dit specifiek te kunnen beantwoorden.
Als je Windows gebruikt dan kun je eventueel via de commandline (cmd.exe) proberen de bestandsnaam aan te passen. Door het commando 'ren' (van rename) te gebruiken kun je de bestandsnaam (en ook de extensie als dat nodig is) aanpassen (Google biedt hier uitkomst). Normaal gesproken moet je gewoon in Windows verkenner de bestandsnaam kunnen aanpassen.